
l\epulllic of tbe ~~hilippines 
$->uprerne <!Court 

Jlflanila 

SECOND DIVISION 

Pill LIP SIGFRID A. FOI<TtJN, 
Pcti Lion~r, 

- v--:rsus -

PRIMA .IESliSA B. Ql!INSAVAS, 
MA. LFMMA OQUENDO, 
DEN N 1 S i\ ~:l 0 N ~ N 1,~ N ITA 

OQtJENDO. ES!VIAEL 
MAN<;t 1DADATll, .JOSE PAVIA, 

IVIFLINDA QlJINTOS IH, JESUS, 
REVNALDO IIULO<;, 
REDMON I> BATAI<IO, 
IVIAI.Oll MANGAliAS, 
DANILO COZO, 
t.~IVIA NE'f\\'OR.h:, INC. 
tlirou<•ll its news editors 

"" l~affy Jimenez and Victor 
Sollontno, SOPIIIA DEDACE, 
ABS·CBN CORPORATION 
through the llcad of its Nnvs Gnmp, 
iVIaria Rcssa, CECILIA VICTORIA 
ORENA-DRILON, PIIILIPPINE DAILY 
INQliii<Et<, INC. t·eprcscntcd hy its 
Editor·-in-Chicf Letty .Jimenez 
IVIagsanoc, TETCII TORRES, 

(~.1{. No. 19-t578 

Present: 

CARPIO, .J., Chairperson, 
BRION, 
DI~L CASTILLO, 
PERE/, and 
PERI ,AS-BERNABf~, JJ 

Pill Ll PPIN E STAR a·ctH·ese~ttcd Promulgated: 
hy its Editor·-in-Chicf ls<tac 

Belmonte, and EDll PUNA Y, 

' _____ .. ____ .. Rcspondcn:s __ .... _________ FE_B I l_ Z013 -~~~~ 

Ptt> 



Decision 2 G.R. No. 194578

D E C I S I O N

CARPIO, J.:

The Case

Before  the  Court  is  a  petition  for  Contempt  filed  by  Atty.  Philip 
Sigfrid A. Fortun (petitioner) against Atty. Prima Jesusa B. Quinsayas (Atty. 
Quinsayas), Ma. Gemma Oquendo (Gemma), Dennis Ayon (Ayon), Nenita 
Oquendo  (Nenita),  Esmael  Mangudadatu  (Mangudadatu),  Jose  Pavia 
(Pavia),  Melinda Quintos  De Jesus (De Jesus),  Reynaldo Hulog (Hulog), 
Redmond Batario (Batario), Malou Mangahas (Mangahas), and Danilo Gozo 
(Gozo). Atty. Quinsayas and the other respondents, who are not from the 
media, are referred to in this case as Atty. Quinsayas, et al. Petitioner also 
named  as  respondents  GMA Network,  Inc.  (GMA Network)  through  its 
news editors Raffy Jimenez and Victor Sollorano, Sophia Dedace (Dedace), 
ABS-CBN  Corporation (ABS-CBN) through the Head of its News Group 
Maria  Ressa  (Ressa),  Cecilia  Victoria  Oreña-Drilon  (Drilon),  Philippine 
Daily Inquirer, Inc. (PDI) represented by its Editor-in-Chief Letty Jimenez 
Magsanoc, Tetch Torres (Torres), Philippine Star (PhilStar) represented by 
its  Editor-in-Chief  Isaac Belmonte,  and Edu Punay (Punay).  Respondents 
Atty. Quinsayas, et al. and respondent media groups and personalities are 
collectively referred to in this case as respondents.    

The Antecedent Facts

On  23  November  2009,  a  convoy  of  seven  vehicles  carrying  the 
relatives of then Maguindanao vice-mayor Esmael “Toto” Mangudadatu, as 
well  as  lawyers and journalists,  was on their  way to the Commission on 
Elections  office  in  Shariff  Aguak  to  file  Mangudadatu’s  Certificate  of 
Candidacy1 when they were accosted by a group of about 100 armed men at 
a checkpoint in Sitio Malating, Ampatuan town, some four to ten kilometers 
from their destination.2 The group was taken hostage and brought to a hilly 
and sparsely-populated part of Sitio Magating, Barangay Salman, Ampatuan, 
Maguindanao.3 The  gruesome  aftermath  of  the  hostage-taking  was  later 
discovered and shocked the world. The hostages were systematically killed 
by shooting them at close range with automatic weapons, and their bodies 
and vehicles were dumped in mass graves and covered with the use of a 

1 The  Ampatuan  Massacre:  a  map  and  timeline.,  25  November  2009. 
<http://gmanetwork.com/news/story/177821/news/specialreports/the-ampatuan-massacre-a-map-and-
timeline> (visited 4 December 2012).

2 Id.
3 Id. 



Decision 3 G.R. No. 194578

backhoe.4 These  gruesome  killings  became  known  as  the  Maguindanao 
Massacre.  A  total  of  57  victims  were  killed,  30  of  them  journalists. 
Subsequently,  criminal  cases  for  Murder  were  filed  and  raffled  to  the 
Regional Trial Court of Quezon City, Branch 221, and docketed as Criminal 
Cases  No.  Q-09-162148-172,  Q-09-162216-31,  Q-10-162652,  and  Q-10-
163766. Petitioner is the counsel for Datu Andal Ampatuan, Jr. (Ampatuan, 
Jr.), the principal accused in the murder cases. 

In  November  2010,  Atty.  Quinsayas,  et  al.  filed  a  disbarment 
complaint  against  petitioner  before  this  Court,  docketed  as  Bar  Matter 
No. A.C. 8827. The disbarment case is still pending. 

Petitioner alleged that on 22 November 2010, GMA News TV internet 
website posted an article, written by Dedace, entitled “Mangudadatu, others 
seek disbarment of Ampatuan lawyer,” a portion of which reads:

On Monday,  Maguindanao  Governor  Esmael  “Toto”  Mangudadatu  and 
four others filed a 33 page complaint against lawyer Sigrid Fortun whom 
they accused of “engaging in every conceivable chichancery or artifice to 
unduly  delay  the  proceedings  by  using  and  abusing  legal  remedies 
available.”5

On  even  date,  Inquirer.net,  the  website  of  PDI,  also  published  an 
article, written by Torres, which according to petitioner also stated details of 
the disbarment case, as follows:

“Respondent Atty. Fortun had astutely embarked in an untiring quest to 
obstruct,  impede  and  degrade  the  administration  of  justice  by  filing 
countless causes of action, all in the hope of burying the principal issue of 
his client’s participation or guilt in the murder of 57 people that ill-fated 
day of November 23, 2009,” the petitioners said.6

Petitioner  further  alleged  that  on  23  November  2010,  PhilStar 
published an article, written by Punay, which gave details of the disbarment 
allegations, thus:

“Attorney Fortun used and abused legal remedies available and allowed 
under under the rules, muddled the issues and diverted the attention away 
from the main subject matter of the cases, read the complaint.

***** ***** *****

“Respondent Attorney Fortun’s act of misleading the prosecution and trial 
court  is  a  dishonest/deceitful  conduct  violative of Code of Professional 

4 Id.
5 Rollo, pp. 5-6, Contempt Charge. 
6 Id. at 6.



Decision 4 G.R. No. 194578

Responsibility,” read the complaint.

“In so doing, he diminished the public confidence in the law and the legal 
profession, rendering him unfit to be called a member of the Bar.”7 

 Further,  petitioner  alleged  that  on  23  November  2010,  Channel  23 
aired on national television a program entitled “ANC Presents: Crying for 
Justice:  the  Maguindanao  Massacre.”  Drilon,  the  program’s  host,  asked 
questions and allowed Atty. Quinsayas to discuss the disbarment case against 
petitioner, including its principal points. Petitioner was allegedly singled out 
and identified in the program as the lead counsel of the Ampatuan family.

Petitioner alleged that Atty. Quinsayas, et al. actively disseminated the 
details of the disbarment complaint against him in violation of Rule 139-B 
of the Rules of Court on the confidential nature of disbarment proceedings. 
Petitioner  further  alleged  that  respondent  media  groups  and  personalities 
conspired  with  Atty.  Quinsayas,  et  al.  by  publishing  the  confidential 
materials  on their  respective  media  platforms.  Petitioner  pointed  out  that 
Drilon  discussed  the  disbarment  complaint  with  Atty.  Quinsayas  in  a 
television program viewed nationwide.

Petitioner  alleged  that  the  public  circulation  of  the  disbarment 
complaint  against him exposed this Court  and its  investigators to outside 
influence  and  public  interference.  Petitioner  alleged  that  opinion  writers 
wrote about and commented on the disbarment complaint which opened his 
professional and personal reputation to attack. He alleged that the purpose of 
respondents  in  publishing  the  disbarment  complaint  was  to  malign  his 
personal  and  professional  reputation,  considering  the  following:  (1)  the 
bases  of  the  charges  were  not  new  but  were  based  on  incidents  that 
supposedly took place in January 2010; (2) it was timed to coincide with the 
anniversary  of  the  Maguindanao  Massacre  to  fuel  hatred,  contempt  and 
scorn for Ampatuan, Jr. and his counsel and violated the accused’s right to 
presumption of innocence and due process; (3) it was published following 
articles written about petitioner’s advocacy for the rights of an accused and 
negated the impact of these articles on the public; and (4) respondents knew 
that the charges were baseless as petitioner always opted for speedy trial and 
protection of the accused’s rights at trial. Petitioner further alleged that in 
announcing  their  “causes  of  action”  in  the  disbarment  case,  respondents 
were only seeking the approval and sympathy of the public against him and 
Ampatuan, Jr.

In its Comment, GMA Network alleged that it has no newspaper or 
any publication where it could have printed the article. It alleged that it did 
not  broadcast  the  disbarment  complaint  on  its  television  station.  GMA 

7 Id. at 6-7.



Decision 5 G.R. No. 194578

Network alleged that the publication had already been done and completed 
when Atty.  Quinsayas distributed copies of the disbarment complaint and 
thus, the members of the media who reported the news and the media groups 
that published it on their website, including GMA Network, did not violate 
the confidentiality rule. GMA Network further alleged that Dedace, a field 
reporter for the judiciary, acted in good faith and without malice when she 
forwarded the news to the news desk. GMA News also acted in good faith in 
posting the news on its website. GMA Network denied that it conspired with 
the other respondents in publishing the news. GMA Network alleged that it 
posted the disbarment complaint, without any unfair, critical, and untruthful 
comment, and only after it was “published” by Atty. Quinsayas, et al. who 
furnished copies of the disbarment complaint to the media reporters. GMA 
Network alleged that it had no intention to malign petitioner’s personal and 
professional reputation in posting the news about the disbarment complaint 
on its website. 

In her Comment, Dedace clarified that she is a field news reporter of 
GMA Network and not a writer of the GMA News TV website. Her beat 
includes the Supreme Court, the Court of Appeals, and the Department of 
Justice. Dedace alleged that on 22 November 2010, she received an advice 
from fellow field reporter Mark Merueñas that the lawyer of Mangudadatu 
would  be  filing  a  disbarment  case  against  petitioner.  She  waited  at 
the  Supreme  Court.  At  around  5:00  p.m.,  Atty.  Quinsayas  arrived. 
Atty. Quinsayas gave copies of the petition to news reporters and Dedace 
received one. Dedace prepared and sent her news story to GMA Network 
where it went to the editor. Dedace alleged that she did not breach the rule 
on  confidentiality  of  disbarment  proceedings  against  lawyers  when  she 
reported  the  filing  of  the  disbarment  complaint  against  petitioner.  She 
alleged that she  acted in good faith and without malice in forwarding her 
news story to the news desk  and that she had no intention to, and could not, 
influence or interfere in the proceedings of the disbarment case. She further 
alleged that she honestly believed that the filing of the disbarment complaint 
against petitioner was newsworthy and should be reported as news. 

PDI alleged in its Comment that it shares content with the Inquirer.net 
website through a syndication but the latter has its own editors and publish 
materials  that  are  not  found on the  broadsheet.  It  alleged that  Philippine 
Daily  Inquirer,  Inc.  and  Inquirer  Interactive,  Inc.  are  two  different 
corporations,  with  separate  legal  personalities,  and  one  may  not  be  held 
responsible for the acts of the other.

Torres8 alleged in her Comment that on 17 November 2010,  a private 
prosecutor told her and several other reporters that a disbarment case would 
be filed against  petitioner.  The disbarment  case  was  actually  filed  on 22 

8 Ma. Theresa Torres in her Comment. Id. at 209.



Decision 6 G.R. No. 194578

November 2010 when Torres received a copy of the complaint. Since the 
lead of the story came from a lawyer, Torres did not consider that writing a 
story about the filing of the disbarment complaint might amount to contempt 
of court. Torres alleged that the writing of the story was an independent act 
and  she  did  not  conspire  with  any  of  the  other  respondents.  Torres 
maintained that she acted in good faith in writing the news report because 
the  Maguindanao  Massacre  was  a  matter  of  public  concern  and  the 
allegations in the disbarment complaint were in connection with petitioner’s 
handling of the case. Torres further asserted that petitioner is a public figure 
and the public has a legitimate interest in his doings, affairs and character. 

In her Comment, Ressa alleged that she was the former head of ABS-
CBN’s News and Current Affairs Group and the former Managing Director 
of ANC.  However, she was on terminal leave beginning 30 October 2010 in 
advance to the expiration of her contract on 3 January 2011. Ressa alleged 
that she had no participation in the production and showing of the broadcast 
on 23 November 2010. Ressa adopts the answer of her co-respondents ABS-
CBN and Drilon insofar as it was applicable to her case.

ABS-CBN and Drilon filed a joint Comment. ABS-CBN alleged that 
ABS-CBN News Channel,  commonly known as ANC, is  maintained and 
operated by Sarimanok Network News (SNN) and not by ABS-CBN. SNN, 
which  produced  the  program  “ANC  Presents:  Crying  for  Justice:  the 
Maguindanao Massacre,” is  a subsidiary of ABS-CBN but it  has its  own 
juridical  personality  although  SNN  and  ABS-CBN  have  interlocking 
directors. ABS-CBN and Drilon alleged that the presentation and hosting of 
the program were not malicious as there was no criminal intent to violate the 
confidentiality  rule  in  disbarment  proceedings.  They  alleged  that  the 
program was a commemoration of the Maguindanao Massacre and was not a 
report solely on the disbarment complaint against petitioner which took only 
a few minutes of the one-hour program. They alleged that the program was 
not  a  publication  intended  to  embarrass  petitioner  who  was  not  even 
identified  as  the  respondent  in  the  disbarment  complaint.  Drilon  even 
cautioned against the revelation of petitioner’s name in the program. ABS-
CBN and Drilon further alleged that prior to the broadcast of the program on 
23 November 2010, the filing of the disbarment complaint against petitioner 
was  already  the  subject  of  widespread  news  and  already  of  public 
knowledge. They denied petitioner’s allegation that they conspired with the 
other  respondents  in  violating  the  confidentiality  rule  in  disbarment 
proceedings.  Finally,  they alleged that  the  contempt  charge  violates  their 
right to equal protection because there were other reports and publications of 
the disbarment complaint but the publishers were not included in the charge. 
They also assailed the penalty of imprisonment prayed for by petitioner as 
too harsh. 



Decision 7 G.R. No. 194578

In their joint Comment, respondents Mangudadatu, Ayon, Nenita, and 
Gemma alleged that petitioner failed to prove that they actively participated 
in  disseminating  details  of  the  disbarment  complaint  against  him.  They 
alleged that while they were the ones who filed the disbarment complaint 
against petitioner, it does not follow that they were also the ones who caused 
the publication of the complaint. They alleged that petitioner did not provide 
the name of any particular person, dates, days or places to show the alleged 
confederation in the dissemination of the disbarment complaint. 

Respondents  De  Jesus,  Hulog,  Batario,  and  Mangahas,  in  their 
capacity  as  members  of  the  Board  of  Trustees  of  the  Freedom Fund for 
Filipino  Journalists,  Inc.  (FFFJ)  and Atty.  Quinsayas,  former  counsel  for 
FFFJ,  also  filed  a  joint  Comment  claiming  that  the  alleged  posting  and 
publication  of  the  articles  were  not  established  as  a  fact.  Respondents 
alleged that petitioner did not submit certified true copies of the articles and 
he only offered to submit a digital video disk (DVD)  copy of the televised 
program  where  Atty.  Quinsayas  was  allegedly  interviewed  by  Drilon. 
Respondents alleged that, assuming the articles were published,  petitioner 
failed to support his allegations that they actively disseminated the details of 
the disbarment complaint.    

In  their  joint  Comment,  PhilStar  and  Punay  alleged  that  on 
22 November 2010, Atty.  Quinsayas,  et  al.  went to this Court  to file the 
disbarment complaint but they were not able to file it  on that day.9 Atty. 
Quinsayas, et al. were able to file the disbarment complaint the following 
day, or on 23 November 2010.  PhilStar and Punay alleged that their news 
article,  which  was  about  the  plan  to  file  a  disbarment  complaint  against 
petitioner,  was  published  on  23  November  2010.  It  came out  before  the 
disbarment complaint was actually filed. They alleged that the news article 
on the disbarment complaint is a qualified privileged communication. They 
alleged that the article was a true, fair, and accurate report on the disbarment 
complaint.  The article was straightforward, truthful, and accurate, without 
any comments from the author. They alleged that Punay reported the plan of 
Mangudadatu, et al. to file the disbarment complaint against petitioner as it 
involved public interest  and he perceived it  to  be a  newsworthy subject. 
They  further  alleged  that  assuming  the  news  article  is  not  a  privileged 
communication, it is covered by the protection of the freedom of expression, 
speech, and of the press under the Constitution. They also alleged that the 
case is a criminal contempt proceeding and intent to commit contempt of 
court  must  be  shown  by  proof  beyond  reasonable  doubt.  They  further 
alleged that they did not commit any contemptible act. They maintained that 
the  news  article  did  not  impede,  interfere  with,  or  embarrass  the 
administration of justice. They further claimed that it is improbable, if not 

9 From Dedace’s Comment, it appeared that Quinsayas, et al. arrived at the Supreme Court at around 5:00 
p.m. Id. at 121.



Decision 8 G.R. No. 194578

impossible, for the article to influence the outcome of the case or sway this 
Court  in making its  decision.  The article  also did not violate  petitioner’s 
right to privacy because petitioner is a public figure and the public has a 
legitimate interest in his doings, affairs, and character.

Pavia  died  during  the  pendency  of  this  case10 and  was  no  longer 
included  in  the  Comment  filed  for  the  FFFJ  Trustees.  Gozo  resigned  as 
member of the FFFJ Trustees and was no longer represented by the FFFJ 
counsel in filing its comment.11 Gozo did not file a separate comment. 

  
The Issue

The  only  issue  in  this  case  is  whether  respondents  violated  the 
confidentiality rule in disbarment proceedings, warranting a finding of guilt 
for indirect contempt of court. 

The Ruling of this Court

First,  the  contempt  charge filed  by  petitioner  is  in  the  nature  of  a 
criminal  contempt.  In  People  v.  Godoy,12 this  Court  made  a  distinction 
between criminal and civil contempt. The Court declared:

A criminal contempt is conduct that is directed against the dignity 
and  authority  of  the  court  or  a  judge  acting  judicially;  it  is  an  act 
obstructing the administration of justice which tends to bring the court 
into disrepute or disrespect. On the other hand, civil contempt consists in 
failing to do something ordered to be done by a court in a civil action for 
the  benefit  of  the  opposing  party  therein  and  is,  therefore,  an  offense 
against the party in whose behalf the violated order is made.

A  criminal  contempt,  being  directed  against  the  dignity  and 
authority  of  the  court,  is  an  offense  against  organized  society  and,  in 
addition, is also held to be an offense against public justice which raises 
an  issue  between  the  public  and  the  accused,  and  the  proceedings  to 
punish it are punitive. On the other hand, the proceedings to punish a civil 
contempt are remedial and for the purpose of the preservation of the right 
of private persons. It has been held that civil contempt is neither a felony 
nor a misdemeanor, but a power of the court.

It  has  further  been  stated  that  intent  is  a  necessary  element  in 
criminal  contempt,  and  that  no  one  can  be  punished  for  a  criminal 
contempt unless the evidence makes it clear that he intended to commit it. 
On the contrary, there is authority indicating that since the purpose of civil 

10 Id. at 235 and 429.
11 Id. at 467.
12 312 Phil. 977 (1995).



Decision 9 G.R. No. 194578

contempt proceedings is remedial, the defendant’s intent in committing the 
contempt  is  immaterial.  Hence,  good  faith  or  the  absence  of  intent  to 
violate the court’s order is not a defense in civil contempt.13 

The  records  of  this  case  showed  that  the  filing  of  the  disbarment 
complaint against petitioner had been published and was the subject of a 
televised broadcast by respondent media groups and personalities. 

We shall discuss the defenses and arguments raised by respondents. 

GMA Network, Inc.

GMA  Network’s  defense  is  that  it  has  no  newspaper  or  any 
publication  where  the  article  could  be  printed;  it  did  not  broadcast  the 
disbarment complaint in its television station; and that the publication was 
already  completed  when  Atty.  Quinsayas  distributed  copies  of  the 
disbarment complaint to the media. 

GMA Network did not deny that it posted the details of the disbarment 
complaint on its website. It merely said that it has no publication where the 
article could be printed and that the news was not televised. Online posting, 
however,  is  already  publication  considering  that  it  was  done  on  GMA 
Network’s online news website. 

Philippine Daily Inquirer, Inc.

PDI averred that it only shares its contents with Inquirer.net through a 
syndication. PDI attached a photocopy of the syndication page stating that 
“[d]ue  to  syndication  agreements  between  PDI  and  Inquirer.net,  some 
articles published in PDI may not appear in Inquirer.net.”14 

A visit  to  the  website  describes  Inquirer.net  as  “the  official  news 
website  of  the  Philippine  Daily  Inquirer,  the  Philippines’  most  widely 
circulated broadsheet, and a member of the Inquirer Group of Companies.”15 
PDI was not able to fully establish that it has a separate personality from 
Inquirer.net.

13 Id. at 999.
14 Rollo, p. 204.
15 <http://services.inquirer.net/about/> (visited 12 December 2012).



Decision 10 G.R. No. 194578

ABS-CBN Corporation

ABS-CBN alleged that SNN is its subsidiary and although they have 
interlocking directors, SNN has its own juridical personality separate from 
its  parent  company.  ABS-CBN alleged  that  SNN controls  the  line-up  of 
shows of ANC. 

We  agree  with  ABS-CBN  on  this  issue.  We  have  ruled  that  a 
subsidiary  has  an  independent  and  separate  juridical  personality  distinct 
from that of its parent company and that any suit against the the latter does 
not  bind the  former  and vice-versa.16 A corporation is  an artificial  being 
invested by law with a personality separate and distinct from that of other 
corporations to which it may be connected.17 Hence, SNN, not ABS-CBN, 
should have been made respondent in this case.

Maria Ressa

Respondent Ressa alleged that she was on terminal leave when the 
program about the Maguindanao Massacre was aired on ANC and that she 
had  no  hand  in  its  production.  Ressa’s  defense  was  supported  by  a 
certification from the Human Resource Account Head of ABS-CBN, stating 
that Ressa went on terminal leave beginning 30 October 2010.18 This was 
not disputed by petitioner. 

Sophia Dedace, Tetch Torres,  Cecilia Victoria Oreña-Drilon, 
and Edu Punay 

Basically,  the  defense  of  respondents  Dedace,  Torres,  Drilon,  and 
Punay  was  that  the  disbarment  complaint  was  published  without  any 
comment, in good faith and without malice; that petitioner is a public figure; 
that the Maguindanao Massacre is a matter of public interest; and that there 
was  no conspiracy  on their  part  in  publishing  the  disbarment  complaint. 
They  also  argued  that  the  news  reports  were  part  of  privileged 
communication. 

In Drilon’s case, she further alleged that the television program was a 
commemoration  of  the  Maguindanao  Massacre  and  not  solely  about  the 
filing  of  the  disbarment  case  against  petitioner.  Even  as  the  disbarment 
complaint was briefly discussed in her program, petitioner’s name was not 
mentioned at all in the program. 

16 Velarde v. Lopez, Inc., 464 Phil. 525 (2004). 
17 See McLeod v. National Labor Relations Commission (1st Div.), 541 Phil. 214 (2007). 
18 Rollo, p. 274.



Decision 11 G.R. No. 194578

Violation of Confidentiality Rule by Respondent Media Groups
and Personalities

Section 18, Rule 139-B of the Rules of Court provides:

Section 18. Confidentiality. - Proceedings against attorneys shall be 
private and confidential. However, the final order of the Supreme Court 
shall be published like its decisions in other cases. 

The Court explained the purpose of the rule, as follows:

x x x. The purpose of the rule is not only to enable this Court to 
make its investigations free from any extraneous influence or interference, 
but also to protect the personal and professional reputation of attorneys 
and  judges  from  the  baseless  charges  of  disgruntled,  vindictive,  and 
irresponsible  clients  and  litigants;  it  is  also  to  deter  the  press  from 
publishing administrative cases or portions thereto without authority. We 
have  ruled  that  malicious  and  unauthorized  publication  or  verbatim 
reproduction of administrative complaints against lawyers in newspapers 
by editors and/or reporters may be actionable. Such premature publication 
constitutes  a  contempt  of  court,  punishable  by  either  a  fine  or 
imprisonment or both at the discretion of the Court. x x x19

In  People v. Castelo,20 the Court ruled that contempt is akin to libel 
and that  the principle of  privileged communication may be invoked in a 
contempt proceeding. The Court ruled:

While the present case involves an incident of contempt the same 
is akin to a case of libel for both constitute limitations upon freedom of the 
press or freedom of expression guaranteed by our Constitution. So what is 
considered a privilege in one may likewise be considered in the other. The 
same safeguard should be extended to one whether anchored in freedom of 
the  press  or  freedom of  expression.  Therefore,  this  principle  regarding 
privileged communications can also be invoked in favor of appellant.21 

The  Court  recognizes  that  “publications  which  are  privileged  for 
reasons  of  public  policy  are  protected  by  the  constitutional  guaranty  of 
freedom  of  speech.”22 As  a  general  rule,  disbarment  proceedings  are 
confidential in nature until their final resolution and the final decision of this 
Court. In this case, however, the filing of a disbarment complaint against 
petitioner is itself a matter of public concern considering that it arose from 
the  Maguindanao  Massacre  case.  The  interest  of  the  public  is  not  on 
petitioner  himself  but  primarily  on  his  involvement  and  participation  as 

19 Saludo, Jr. v. Court of Appeals, 522 Phil. 556, 561 (2006).
20 114 Phil. 892 (1962).
21 Id. at 901.
22 See Borjal v. CA, 361 Phil. 1 (1999).



Decision 12 G.R. No. 194578

defense counsel in the Maguindanao Massacre case. Indeed, the allegations 
in the disbarment complaint relate to petitioners supposed  actions involving 
the  Maguindanao Massacre case.

The Maguindanao Massacre  is  a  very  high-profile  case.  Of  the  57 
victims of the massacre, 30 were journalists. It is understandable that any 
matter related to the Maguindanao Massacre is considered a matter of public 
interest  and  that  the  personalities  involved,  including  petitioner,  are 
considered as public figure. The Court explained it, thus:

But even assuming a person would not qualify as a public figure, it 
would not necessarily follow that he could not validly be the subject of a 
public  comment.  For  he  could;  for  instance,  if  and when he would be 
involved in a public issue. If  a matter is a subject of public or general 
interest,  it  cannot  suddenly  become  less  so  merely  because  a  private 
individual  is  involved or  because in  some sense the  individual  did  not 
voluntarily choose to become involved. The public’s primary interest is 
in the event; the public focus is on the conduct of the participant and 
the  content,  effect  and  significance  of  the  conduct,  not  the 
participant’s prior anonymity or notoriety.23 (Boldface in the original)

Since  the  disbarment  complaint  is  a  matter  of  public  interest, 
legitimate media had a right to publish such fact under freedom of the press. 
The Court also recognizes that respondent media groups and personalities 
merely acted on a news lead they received when they reported the filing of 
the disbarment complaint. 

The distribution by Atty. Quinsayas to the media of the disbarment 
complaint,  by  itself,  is  not  sufficient  to  absolve  the  media  from 
responsibility for violating the confidentiality rule. However, since petitioner 
is a public figure or has become a public figure because he is representing a 
matter of public concern, and because the event itself that led to the filing of 
the  disbarment  case  against  petitioner  is  a  matter  of  public  concern,  the 
media has the right to report the filing of the disbarment case as legitimate 
news. It would have been different if the disbarment case against petitioner 
was about a private matter as the media would then be bound to respect the 
confidentiality provision of disbarment proceedings under Section 18, Rule 
139-B of the Rules of Court.

Section 18, Rule 139-B of the Rules of Court is not a restriction on the 
freedom of the press.  If there is a legitimate public interest, media is not 
prohibited  from  making  a  fair,  true,  and  accurate  news  report  of  a 
disbarment  complaint.  In  the  absence  of  a  legitimate  public  interest  in  a 
disbarment  complaint,  members  of  the  media  must  preserve  the 
confidentiality of disbarment proceedings during its pendency. Disciplinary 
23 See Villanueva v. Philippine Daily Inquirer, Inc., G.R. No. 164437, 15 May 2009, 588 SCRA 1, 13. 



Decision 13 G.R. No. 194578

proceedings against lawyers must still remain private and confidential until 
their  final  determination.24 Only  the  final  order  of  this  Court  shall  be 
published like its decisions in other cases.25 

Petitioner also failed to substantiate his claim that respondent media 
groups and personalities acted in bad faith and that they conspired with one 
another  in  their  postings  and  publications  of  the  filing  of  a  disbarment 
complaint against him. Respondent media groups and personalities reported 
the filing of the disbarment complaint without any comments or remarks but 
merely as it was – a news item. Petitioner failed to prove that respondent 
media  groups  and  personalities  acted  with  malicious  intent.  Respondent 
media  groups  and  personalities  made  a  fair  and  true  news  report  and 
appeared to have acted in good faith in publishing and posting the details of 
the disbarment complaint. In the televised broadcast of the commemoration 
of the Maguindanao Massacre over ANC, the disbarment case was briefly 
discussed  but  petitioner  was  not  named.  There  was  also  no  proof  that 
respondent media groups and personalities posted and published the news to 
influence this Court on its action on the disbarment case or to deliberately 
destroy petitioner’s reputation. It should also be remembered that the filing 
of the disbarment case against petitioner entered the public domain without 
any act on the part of the media. As we will discuss later, the members of the 
media  were  given  copies  of  the  disbarment  complaint  by  one  of  the 
complainants.   

Esmael Mangudadatu, Dennis Ayon, 
Nenita and Ma. Gemma Oquendo

Respondents,  while  admitting  that  they  were  some  of  the 
complainants  in  the  disbarment  complaint  against  petitioner,  alleged  that 
there was no proof that they were the ones who disseminated the disbarment 
complaint.  Indeed,  petitioner  failed  to  substantiate  his  allegation  that 
Mangudadatu,  Ayon,  Nenita,  and Gemma were the  ones  who caused the 
publication of the disbarment complaint against him. There was nothing in 
the records that would show that Mangudadatu, Ayon, Nenita, and Gemma 
distributed or had a hand in the distribution of the disbarment complaint 
against petitioner.

24 Tan v. IBP Commission on Bar Discipline, 532 Phil. 605 (2006).
25 Section 18, Rule 139-B of the Rules of Court.



Decision 14 G.R. No. 194578

Melinda Quintos De Jesus, Reynaldo Hulog,
Redmond Batario, Malou Mangahas, and 
Atty. Prima Jesusa B. Quinsayas 

Respondents  De  Jesus,  Hulog,  Batario,  Mangahas,  and  Atty. 
Quinsayas alleged that petitioner was not able to establish the posting and 
publication  of  the  articles  about  the  disbarment  complaint,  and  that 
assuming the posting and publication had been established, petitioner failed 
to support his allegation that they actively disseminated the details of the 
disbarment  complaint.  They  further  alleged  that  they  did  not  cause  the 
publication of the news articles and thus, they did not violate the rule on 
privacy and confidentiality of disbarment proceedings.

Indeed, petitioner failed to prove that, except for Atty. Quinsayas, the 
other respondents, namely De Jesus, Hulog, Batario, Mangahas, and even 
Gozo,  who  did  not  file  his  separate  comment,  had  a  hand  in  the 
dissemination and publication of the disbarment complaint against him. It 
would appear that only Atty. Quinsayas was responsible for the distribution 
of  copies  of  the  disbarment  complaint.  In  its  Comment,  GMA Network 
stated that the publication  “had already been done and completed when 
copies of the  complaint for disbarment were distributed by one of the 
disbarment complainants, Atty. Prima Quinsayas x x x.”26 Dedace also 
stated in her Comment that “Atty. Quinsayas gave copies of the disbarment 
complaint against Atty. Fortun and she received one[.]”27

 Atty. Quinsayas is bound by  Section 18, Rule 139-B of the Rules of 
Court both as a complainant in the disbarment case against petitioner and as 
a lawyer. As a lawyer and an officer of the Court, Atty. Quinsayas is familiar 
with the confidential nature of disbarment proceedings. However, instead of 
preserving  its  confidentiality,  Atty.  Quinsayas  disseminated  copies  of  the 
disbarment complaint against petitioner to members of the media which act 
constitutes contempt of court. In Relativo v. De Leon,28 the Court ruled that 
the  premature  disclosure  by  publication  of  the  filing  and  pendency  of 
disbarment proceedings is a violation of the confidentiality rule.29 In that 
case,  Atty.  Relativo,  the  complainant  in  a  disbarment  case,  caused  the 
publication in newspapers of statements regarding the filing and pendency 
of the disbarment proceedings. The Court found him guilty of contempt.

Indirect  contempt  against  a  Regional  Trial  Court  or  a  court  of 
equivalent or higher rank is punishable by a fine not exceeding P30,000 or 
imprisonment  not  exceeding six  months  or  both.30 Atty.  Quinsayas  acted 
26 Rollo, p. 97. Boldface in the original. 
27 Id. at 121.
28 128 Phil. 104 (1967).
29 Then Section 10, Rule 128 of the Rules of Court.
30 Section 7, Rule 71 of the 1997 Rules of Civil Procedure. 



I kcisiun 15 <i.R. No. 194578 

\\Tongly in setting aside the conJidcntiality rule which every lawyer and 
member of the legal profession should know. lienee, we deem it proper to 
impose on her a line of'l\venty Thousand Pesos (JJ20,000). 

\:VUEREFORE, we tind Atty. Prima Jesusa B. Quinsayas GUILTY 
of indirect contempt for distributing copies of the disbarment complaint 
against Atty. Philip Sigti·id A. Fortun to members of the media and we order 
her to pay a FINE ofTwenty Thousand Pesos (P-20,000). 

SO ORDERED. 

\VE CONCUR: 

ANTONIO T. CARPI( 
Associate Justice 

CJ{!L(j;OQ~ 
AI~TliRO D. BRION 

Associate Justice 

/ ~ /;;t1 A/U ~~~-c-v \r· 
.JOSr)jffl_~fuRF:Z ,..,,/ v 

MARIANO C. IH~L CASTILLO 
Associate Justice Associate Justice 

b.(J .. ~.M// 
ESTI<~LA M. PRF.LAS-BERNABE 

1'\ssociate Justice 



lkcision 16 G.R. No. 194578 

ATTESTATI(JN 

I attest that the conclusions in· the above Decision bad been reached in 
consultation be fixe the case was assigned to the writer of the opinion of the 
( \HJrt's Division. 

Associate Justice 
Chairperson 

C E RT I FICA T I() N 

Pursuant to Section 13, Article VIII of the Constitution, and the 
Division Chairperson's Attestation, I cetii fy that the conclusions in the 
above Decision had been reached in consultation before the case was 
assigned to the writer of the opinion of the Court's Division. 

MAI~IA LOURDES P. A. SERENO 
Chief .Justice 


